Een sterfgeval: emotionele last en veel geregel

Geplaatst op 17-05-2019

Alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt na het overlijden van een partner of ouder, komt er ook nog een boel geregel bij kijken. Omdat dat bij ieder bedrijf weer anders werkt, valt het in combinatie met de emotionele lading niet mee.

De bank die een rekening meteen blokkeert, oma die op Facebook door blijft leven, en een groot aantal verzekeringen die allemaal opgezegd moeten worden. Er komt naast het verdriet het nodige op nabestaanden af.

„Iedereen die overlijdt heeft een bankrekening en verzekeringen. Ouderen hebben daarnaast ook vaak loterijen waar ze lid van zijn of goede doelen die ze steunen. En hoe jonger de mensen worden, hoe meer accounts op sociale media erbij komen kijken”.

Van der Velde herkent dus ook precies de problemen waar mensen tegenaan lopen als er allerlei zaken opgezegd moeten worden. „Dan moet je een bedrijf weer bellen, sta je lang in de wacht en krijg je steeds iemand anders aan de lijn. Vaak moet er dan eerst informatie gezocht worden, of een melding worden gedaan. Vaak moet er dan nog extra informatie via de post of e-mail worden opgestuurd. Met ieder bedrijf heb je dan zo meerdere contactmomenten.”

Struikelblokken
Ernst Loendersloot komt als senior kandidaat-notaris ook de struikelblokken tegen waar mensen mee worden geconfronteerd. „De bankrekening van de overledene wordt bijvoorbeeld vaak geblokkeerd”, zegt hij. „Dan moet je een hele procedure starten om die weer te deblokkeren. Wat je dan merkt is dat de kwaliteit van advies van medewerkers bij lokale bankkantoren tegenvalt en ze verwijzen je naar de nabestaandendesk. Maar dat is een 0800-nummer waar je telkens iemand anders aan de lijn krijgt.”

Wat ook niet helpt is dat bedrijven de afhandeling allemaal op een andere manier aanvliegen. „Bij sommige banken moet je bijvoorbeeld een akte van overlijden te overleggen als er minder dan €10.000 op de rekening staat”, zegt Van der Velde. „En als het dan meer is, heb je een verklaring van erfrecht nodig. Maar het verschilt heel erg per bedrijf.”

Dat ziet Van der Velde ook bij het afsluiten van accounts op sociale media. „Facebook vraagt bijvoorbeeld om een overlijdensakte, maar andere media vragen weer om andere gegevens. Vaak hebben ze wel een aparte pagina ingesteld waar je een overlijden door kan geven, alleen is die meestal in het Engels opgesteld.”

Niet te vermijden
Dat het een rompslomp wordt, is bijna niet te voorkomen. Loendersloot weet uit ervaring dat het een maand of vijf duurt om een erfenis te regelen. En voor de Belastingdienst ook akkoord is, ben je al snel een jaar verder.

„Dat het veel gedoe is, is eigenlijk niet te vermijden”, zegt Loendersloot. „Het helpt wel als je een executeur in het testament zet. Dan heb je één aanspreekpunt, ook voor de organisaties waarmee je bezig bent. Dat werkt beter dan wanneer je bijvoorbeeld met de drie kinderen de zaken regelt en elkaar volmachten moet geven.”

Zowel Loendersloot als Van der Velde wijst erop dat de nabestaanden vooral geholpen zijn als de overledene al zijn administratieve zaken goed op een rijtje heeft gezet. „Dat is altijd goed”, zegt Van der Velde. „En voor de nabestaanden heel prettig”, voegt Loendersloot toe. Maar ook hij begrijpt dat het maken van dat overzicht nou niet echt de allerleukste bezigheid is om bij leven te doen. „Dat geef ik onmiddellijk toe.”

Bron: Telegraaf